Pomocná navigace

Postranní panel se rozklikne ikonkou vlevo nahoře

Omyl VIII - Synkopa nebo něco horšího?

Tento případ se stal docela nedávno. Časově je zařazen do doby postkovidové, do časů, kdy vrcholila očkovací kampaň. I ta antikampaň v některých názorech. Každý den přišli aspoň  dva lidi,  a stěžovali si na nejrůznější potíže v souvislosti s proběhlým očkováním. 

 


 

Nejčastěji bolesti hlavy, mediální masáž o tromboze mozkových splavů asi zabrala. Ale bolest hlavy je jinak častou komplikací očkování. Tak jsem se držel kriterií, kdy je třeba dalšího jednání. Tedy bolesti hlavy přes tři dny, s dalšími příznaky, a které nereagují na obvyklá analgetika. Protože většině našich nemocných stačilo vzít si Brufen. To neudělali, a běželi vyděšeně rovnou na pohotovost. Někteří si stěžovali na nespavost (častý důvod k návštěvě pohotovosti) či slabost v nohou nebo bolesti ve svalech. Skoro u nikoho se pak nic nenašlo. Ale byli zase takoví, kdy se něco našlo, aniž to bylo čekáno.

 Zaskakoval jsem na příjmové ambulanci.  Záchranná služba mi přivezla celkem dobře vypadajícího muže ve věku 59 let, takže ne o moc staršího, než jsem byl já. Štíhlý, vysportovaný. Jak jsem se od něho  později dověděl, nikdy nebyl nemocný, nikdy nebyl u lékaře, nikdy nebral tabletky. (Asi proto byl tak zdravý, že nechodil po lékařích).


 

Tentokrát jej přivezla záchranná služba ke mně, obvykle to bývá naopak. Podle hlášení zkolaboval. Zhroutil se někde na zahradě, když kosil trávu. Popisoval potíže, jak to u synkopy bývá, tj. bylo mu špatně, zatočila se hlava, jakoby temno před očima a najednou se probudil ležící na trávě, a jeho manželka se ho pokoušela probudit. To je typická situace, většina nemocných, kteří mají synkopu, si jí vůbec nevšimnou a probudí se na zemi, a diví se, co se stalo. Na rozdíl od nemocných po epileptickém záchvatu. Ti jsou obvykle zmatení, a paměť se jim vrátí po delší době, často si pamatují, až že jsem v nemocnici a neví, jak se tam dostali. 

Na monitoru běží pomalá EKG křivka, frekvence tepu padesát za minutu, někdy i méně. Vypadá to tedy jednoduše. Můj nemocný má bradykardii, pomalý tep, a proto zkolabolal. Možná má nějakou poruchu rytmu...ale na křivce to tak nevypadá. Vůbec se nezdá, že by měl být takto nemocný. Nikdy se se srdcem neléčil. 

 


 

"Jste sportovec?" 

"To jsem", odpovídá. "Fotbal, hry, no a ted jogguji. Každý týden aspon jeden den jdu běhat. Deset kilometrů"

Vysvětlení, proč je jeho pulz tak pomalý. Trénovaný sportovec. Ale proč tedy zkolaboval? Jedna věc je zvláštní. Můj nemocný udává, že se mu nějak špatně dýchá. Ale plíce má na poslech čisté. 

Rutina, sepisuji příjem. Ještě jeden detail, nemocný udává, že zrovna včera byl na očkování proti COVID. Biotech, myslím, ale nevěnoval jsem tomu pozornost. Asi chyba. 

Byla to moje internistická kolegyně, která mému nemocnému hned po příchodu na oddělení navrhla doplnit vyšetření D-dimerů.  Krevní marker, který je zvýšený u trombózy a embolie. Později to vysvětlila tím: "Když slyším - COVID a očkování a nějaká potíž, tak to raději doplním." Víme, že očkovací látky jsou protrombogenní. 

Vyšetření laboratoře ale nic nepřineslo, výsledek byl jen hraniční. Rozhodně nikoliv vysoký, jak se při plicní embolii čeká. Ale - existují i falešně negativní nálezy. Nebývá vše, jako v učebnicích. Každopádně  moje kolegyně poslala našeho nemocného na CT hrudníku. 

Jako překvapení se potvrdila plicní embolie, a nikoliv malého rozsahu. Takže vysvětlení pro kolaps a jeho krátký dech je na stole. Není to taková tragedie, má rezevy. Bude teď polykat antikoagulancia, lidově prášky na ředění krve. Nemám ten laický výraz rád, krev se přece neředí, ředí se kyselina nebo alkohol. Tyhle léky jen blokují faktory krevní srážlivosti. 


 

Pak se diskutovalo na rentgenové schůzce. Vznikla tato embolie v souvislosti s očkováním? Byl to jinak zcela zdravý chlap, nikdy nestonal, a tohle ho postihne den po očkování. Ne, nakonec se rozhodlo, je to jen náhoda. Na komplikaci po očkovací látce je to brzy. Ani to nebudeme hlásit jako komplikaci léčebného zákroku. 

Nu a já jsem zase o něco chytřejší. Při nejasné synkopě, tedy poruše vědomí, u jinak zdravého člověka, myslet i na plicní embolii. Co by se asi stalo, kdyby na to kolegyně nepřišla? Myslím, že nejspíš nic zlého, nemocný by se nejspíš uzdravil i bez léčby. A zůstala by nejen diagnoza nejasná synkopa. Asi  z horka a nedostatku tekutin. 

 


 

Jaksi nevěřím, že šlo jen o náhodu. Je pravda, že očkování je asi rizikovější, než byla jiná očkování. Každé očkování  je zatíženo alergickými reakcemi, někdy se mohou rozvinout různé imunitní reakce až po tzv. ADEM, tedy encefalitidu, nebo Guillain-Barre, obávaný zánět periferních nervů vedoucí k obrnám. Tyhle věci jsou ale nesmírně vzácné. Víme, že očkování proti Covid je spojeno s větším rizikem trombóz, hlavně trombozy mozkových splavů, u mladých lidí. Z toho důvodu byla i látka Astra Zeneca zakázána pro mladé lidi. 

Nevím, zda jsou ty očkovací látky opravdu nebezpečnější, než jiná očkování, anebo je to jen tzv. nocebo efekt - tedy podíl psychiky a davové psychózy; víme, že strach může vyvolat nemoc. Každopádně říkám všem: Očkování je možná s rizikem. Ale COVID nemoc je daleko horší. Na tu jsem viděl umřít mnoho lidí. 





Komentáře

  1. Kto vie, či to bola náhoda, či to bola reakcia. Úprimne som rada, že mám obe dávky už v sebe viac ako mesiac a bez akejkoľvek reakcie, ak nerátam bolesť v mieste vpichu, čo je asi tak úplne normálne.
    Osobne mi na šťastie nikto blízky na koronu nezomrel, ale počula som o tom mnoho príbehov od ľudí, ktorým 1000% verím. A nie, ani náhodou by som to nechcel zažiť.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za zajímavou kasuistiku, embolie s pomalou akcí se často nevidí. Jen drobnost: EKG je točené 50 mm/s, takže akce je kolem 40/min. Píšeš 50. Je to opravdu pacientova křivka, nebo jen ilustrační EKG? Koukal jsem,. že učíš - pokud se Ti bude líbit nějaký materiál na drabc.eu, posluž si.
    Robert /ZZS a UP/, hlavně učitel PP a UM.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, kolego. V Německu se používá 50 mm/s jako standard, je to věc zvyku. Tohle EKG bylo ilustrační. Autentických používám málo (je to zakázáno), ale použil jsem třeba v minulém článku - obrázek MRT. Bohužel už neučím, učil jsem dohromady nějakých 7 let, tady, kde jsem, není zatím zájem (ale chybí mi to)

      Vymazat

Okomentovat

Nejlépe hodnocené

Proč je tu vlastně tento blog

Konfrontace

Když doktor myslí, že je nemocný

Omyl VI - Bolesti na hrudi

Obyčejná