Omyl IX (či spíš přímo hrubka?) - Zlomená
Článek věnován těm, kteří chybují.... a litují svých chyb
---------------
Možná někteří z čtenářů mají ještě v paměti onu aféru Hradecké nemocnice.
Pro zájemce jsem našel i nějaké odkazy:
Ve skutečnosti to bylo možná trochu jinak. Ten případ nám byl přednášen a diskutován v rámci právního semináře před druhou atestací. Lékař unavený po službě sepisoval diagnózy. Přitom překlep - levou za pravou stranu. Ony obě ledviny byly nemocné, jen jedna byla nemocná víc a dělala problémy, nefrotický syndrom, tedy vylučovala moc bílkoviny. Dva lékaři to po něm převzali a nekontrolovali. No jo, kontrola se standardně nedělá, není na to čas, věříme si.... Na průšvih se záhy přišlo. Příslušní doktoři skončili na koberečku u svých nadřízených a dostali flastry v rámci pracovně-právních vztahů. S nemocným se nemocnice dohodla o vyrovnání a odškodnění. Jenže pak si někdo chtěl honit triko a napráskal ten případ mediím. Zbytek znáte. Soud, odsouzení, zákaz činnosti pro tři jinak určitě dobré lékaře. Hlavně, že se paní zástupkyně předvedla. Určitě kdyby se šlo po její práci, najde se chyb nejpíš taky dost. Jenže šlendrián u právníků se moc neřeší. Psal jsem o tom v minulém článku o soudcích.
Tak nechci dopadnout stejně. A proto jako vždy - nic se nestalo. 😉
Nemám tento pracovní styl rád. Na svých dřívějších pracovištích jsem se snažil, aby nemocný šel domů ke svému obvodnímu lékaři pokud možno s kompletní zprávou, ve které budou všechny nálezy a výsledky, rozvahy a dnem propuštění bude případ uzavřen, leda by se čekalo na nějaká doplnění. A celkem se mi to i dařilo. Chce to ale změnit styl práce. Patientovi bude záhy po přijetí založena zpráva se vstupními nálezy a anamnézou a průběžně se doplňuje, aby byla při propuštění kompletní. Funguje to. V počítači lze průbězně opravovat. To není jako když jsem začínal na psacích strojích...
Listuji dokumentací a současně se dívám na monitor počítače. V pořádku, poněkud zmatená paní, z domova, již nemůže chodit, zhoršila se, někomu z personálu přišlo, že má spadlý koutek, tak skončila u nás. Magnetická rezonance nepotvrdila typické změny jako u mrtvice (existuje na to speciální měření tzv. difuzně vážené zobrazení)- diffusion weighted imaging; citlivé vyšetření pro zjištění ložisek mrtvice) a po několika infuzích se spravila. Běžný případ, chodí to tak, nejspíš jen dehydratovaná. Staří lidé prostě málo pijí.
Jenže - rentgenový popis, vlastně dva popisy. V obou je zaznamenána lomná linie lýtkové kosti, v oblasti kotníku. Zlomenina typu Weber A. Zprávy jsou už přes měsíc staré. Nedá se svítit, je to černé na bílém. Poslali jsme pacientku do Domova a ignorovali, že má zlomenou nohu.
Protože každá lidská činnost je zatížena chybovostí, jen Bůh pracuje bez chyb. Dobrý systém s tím počítá a má nastavené kontrolní a opravné mechanismy. Systém špatný háže vše na bedra jednotlivých lidí. A když dojde k průšvihu, vedoucí se vymlouvají na "nepochopitelné selhání lidského činitele."
Přitom obvykle sami selhávají při organizaci práce a fungování systému.
Usadil jsem se do křesla a zkoušel zavzpomínat, na ten případ, měsíc starý. Kolik se od té doby vystřídalo tváří a případů... Jenže v dokumentaci vidím svoje vlastnoruční záznamy. A jeden z nich i mnou podepsaný: "Hematom na levém koleni a noze - poslat na rentgen."
V počítači lze hned vše dohledat, rentgen byl ihned zadán a žádanku vystavil můj kolega, podřízený. A rentgenový popis je z následného dne, v počítači se dá dohledat přesný čas jeho zobrazení a uzavření. A to je den před propuštěním. Nelze se tedy vymlouvat, že nález došel až po propuštění nemocného.
Na druhý den - jeden kolega šel po službě domů, protože v Německu je zvykem mít po službě volný den. Já měl zase před noční službou, takže jsem přišel do práci později (jak jsem už výše napsal, a kolega, kterému se tyhle informace nedonesly, napsal naší nemocné krátkou propustku.
Asi byl k tomu tlačen, dovedu si představit nervozitu na ranní vizitě - nemáme místa, přijdou COVIDI, musíme urychleně nějaké uvolnit... kdo může a kdo je v plánu domů. Někdy naše sestry iniciativně přivolají transportní služby, a my ani nemáme nachystané papíry, ani ty krátké, a nemocný už je fuč... možná to tak zase bylo. V návalu stresu byla dokumentace někde zapadlá, až bylo i přednostovi oddělení divné, že propouštěčka není stále uzavřena... a ted stojíme před problémem.
Ano. Tak nějak to bylo. Druhý den jsem tedy řekl kolegovi:"Je to tak, poslali jsme ji do domova se zlomenou nohou, dva popisy rentgenu byly prostě ignorovány. Musíme se k tomu postavit čelem."
Stává se, že zjistíme, že jsme něco přehlídli. Chybu v medikaci, nebo celé záměny doporučení, přehlédnuté a zapomenuté závažné nálezy. Pak se telefonuje nemocnému, nebo jeho obvodnímu lékaři, a snažíme se doplnit, napravit. To se stává, ač by nemělo, protože to poskytuje špatný obrázek o práci zdravotního zařízení.
"Ta paní byla stejně ležák. Tak jí možná zlomený kotník ani nevadil" pokouší se kolega o nějakou výmluvu.
-"To je možné. Ale - i tak musíme zjednat nápravu. Bylo by to porušení pečlivosti zdravotní péče. Nemocný má právo na odbornou a pečlivou péči...." - citoval jsem jednoho profesora z přednášky.
"Zavolám do toho domova," nabídl se. A dodal trošinku cynicky: "Třeba už ani nežije."
V následující hodině byl kolega zaměstnán nějakým akutním případem. Sice jsem měl už po službě a mohl bych jít už domů, ale nedalo mi to. Zvedl jsem telefon a zavolal do toho domova, jehož číslo jsem našel v papírech. Tak jsem se dověděl, že naše nemocná stále žije, a prý je v pohodě, daří se jí. A začal trochu blekotavě vysvětlovat: "Víte, v dokumentaci se ukázalo, že jsme přehlédli, že má zlomeninu v levém kotníku a poslali jsme ji k vám... a teď se na to přišlo..."
Když jsem o chvíli později telefonoval s obvodní lékařkou - měl jsem štěstí, zastihl jsem ji ještě před pauzou - nejdřív jsem dostal držťkovou, že jsme po měsíci ješte neodeslali zprávu. Za to ale snad nemůžu. Když jsem ji referoval o té přehlédnuté zlomenině, přijala to s ledovým mlčením. Domluvili jsme se, že ji hned odfaxuju nálezy a ona zařídí další postup. Ještě mi pak popřála hezké svátky.
Dodržela, podle záznamu v informačním systému poslala naší nemocnou ještě toho dne na urazovou pohotovost. Vyšetřil ji sám primář traumatologie. Kontrolní rentgeny a srovnání s přechozím snímkem, a pak rozhodnutí - žádná léčba ani opatření nejsou třeba. Po měsíci dávat sádru nebo dlahu u nemocné, která stejně nechodí, je zbytečné...
Nevím, jak tuhle informaci vemou příbuzní této paní. Ona sama je natolik dementní, že asi sotva bude správně registrovat, co se s ní dělo. Ale její děti nás asi pomluví...co je to za nemocnici, kde si po měsíci vzpomenou, že babička má zlomenou nohu, bude asi námět a důvod na nadávání poměrů ve zdravotnictví.
V horším případě sepíšou nějakou stížnost. My pak pujdeme na kobereček a budeme muset formulovat nějakou omluvu, jak je nám to líto a že se to už nebude opakovat. Protože na žalobu je to málo, těžko by prokázali nějakou vzniklou škodu nebo poškození zdraví.
No, ako sa hovorí, kto nič nerobí, nič nepokazí. Žiaľ, sú povolania, kde sú chyby výraznejšie, citelnejšie a môžu ublížiť niekomu ďalšiemu. Kým to nie je fatálne, stále sa s tým dá niečo robiť :-) Keď už nič lepšie, tak zdokonaliť systém :-)
OdpovědětVymazatŠkoda, že jedna moje virtuální kamarádka a čtenářka nezískala dost odvahy napsat následující komentář sama...
OdpovědětVymazatVyslovila se mnou nesouhlas. Podle jejího názoru bychom se neměli k chybě přiznávat. Tím jsme uvedli do špatného světla sami sebe i kliniku, kde pracujeme. Prý jsme to měli řešit jinak, nemocnou pod nějakou zcela jinou záminkou pozvat na kontrolu do nemocnice a k chybě se nepřiznávat.
Asi by to i šlo technicky udělat. Co myslíte?
Nemyslím si, že by to tak išlo spraviť.
VymazatChybovat je lidské, jen je to nèkdy průšvih pro svědomí
OdpovědětVymazat