Simulace
Ne, řeč nebude o simulantech, ale o simulacích, tedy o simulovaných situacích. Jen hra, ale snažíme se ji prožít. A zkoušíme vnímat, jako by to bylo skutečné. Jak se praví: Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.
Za chvíli vidím na monitoru problém svého "pacienta". Nepravidelná a hlavně pomalá srdeční akce, kolem 30 úderů za minutu. Vydávám pokyny: "Nachystat a nalepit patch elektrody a připravit se k zevní stimulaci. Budeme držet pohotovost.. Nemocný má bradykardii při atrioventrikulárním bloku 3. stupně," říkám nahlas diagnózu při pohledu na monitor. Instruktor spokojeně přikývne. "Natáhni a podej 1 mg atropinu intravenózně."
1 mg atropinu podán.... na monitoru ale beze změny. Dávám další příkaz: "Natáhneme ještě jednou atropin a prosím nachystejte adrenalin v ředění 1.100. Tzn. ampuli 1 mg do desítky stříkačky, 9 ml odstříknout a dotáhnout roztok znovu do deseti. Teď prosím podat opět jeden miligram atropinu intravenózně."
"Stop" řekne instruktor a simulace končí. Další tři kolegové ze skupiny, kteří nás jen sledovali, teď vyskočí a pomohou nám uklidit. Za dvě nebo tři minuty je nachystáno na další scénář.
Teď si ale sedáme na židličky do kruhu a instruktor mě osloví jako první. Hrál jsem lékaře a a vedoucího týmu. "Jak se cítil ve funkci? A jak jsi byl spokojený s týmem?" "V pohodě, hned jsem poznal, o co kráčí, nebylo to moc těžké...věděl jsem co mám dělat..."
I když se v té situaci cítím jako při zkoušce, ex post je to dobře. Protože až narazím na skutečného pacienta, už budu vědět že se nemám zdržovat s adrenalinem.
Jiná situace v jiném kurze.
"Musím zavést drén, anebo aspoň provést odlehčovací punkci." "Správně, kam budeš píchat?" "Medioklavikulární čára, první mezižebří..."
Je povinností lékaře se soustavně a trvale vzdělávat. Povinnost uložená zákonem jak v ČR tak v DE. V obou zemích to lékařské komory kontrolují, účast na vzdělávacích akcích je bodována a lékaři musí vykázat určitý počet bodů za časové období, jinak jim hrozí postihy. Nu mně to nehrozí, všechny certifikáty mám v pořádku a na svém kontě u lékařské komory mám skoro 900 bodů, minimum je 250 za 5 let.
Navštěvoval jsem pravidelně školení jak pro záchranáře, tak ve svém oboru. Účastnil jsem se kongresů. Covid přinesl novinku, online přednášky a vzdělávací akce. To se mi velmi líbilo. Byl jsem na několika přednáškách a konferencích, organzovaných přes zoom nebo skype, podobně jako online výuka. A bylo to velmi příjemné, ležet v posteli a popíjet pivo a přitom současně sedět na přednášce klidně 500 km daleko. V současné době tuhle online formu preferuju.
Navštěvoval jsem a pravidelně navštěvuji refresh kurzy pro záchranáře organizované lékařskými komorami. Obvykle jsou v sobotu, tedy ve volném čase, a mají charakter pravidelného školení. Přednášky jsou zaměřené na aktuální problémy. Poslední byly třeba věnované popáleninám, narkóze a taky tomu, jak postupovat při hromadných nehodách a triáži. (To je kapitola sama pro sebe, která si zaslouží svůj zvláštní článek někdy v budoucnu).
Asi před necelým rokem jsem odpovídal v jakési anketě pro lékaře záchranky. Mimo jiné tam byla otázka: "Který z těchto kurzů nebo který z certifikátu jste absolvovali?" A na výběr bylo: ACLS, PALS, Notfallsonographie, Traumakurs. Trochu jsem se zastyděl, když jsem si uvědomil, že vlastně nemám žádný z doporučených diplomů. A rozhodl se to na stará kolena napravit, uvažujíce, že jsem asi v poločase své kariéry v záchrance. Zrovna jsem absolvoval školení v zajišťování dýchacích cest. Ač bylo jen na fantomech, které se za praxi nepočítají, byly simulovány různé situace. Je jasné, že člověk je člověk, má jiné vlastnosti, ale jde o formu zažitého.
Asi nejtěžší simulovaná situace byl pacient s těžkou alergií na včelí bodnutí, s rozsáhlým otokem jazyka, který zcela ucpal dýchací cesty, a současným alergickým šokem a srdeční zástavou. Reagoval jsem správně - vlastně šlo o to, provést koniotomii za běžící reanimace a současného podání protialergických léků. Nevím, zda by v reále takový nemocný měl skutečně šance na přežití, ale aspoň jsem byl na to nějak teoreticky připraven.
Koniotomie je urgentní zákrok, poslední možnost zajistit dýchání u nemocného, který je v situaci, že nemůže dýchat a nejde provést intubaci, tedy zavedení oné rourky do dýchacích cest. Třeba právě z toho důvodů, že dýchací cesty jsou ucpané, třeba otokem nebo cizím tělesem. V každém kurzu se to nacvičuje - buď na modelech z umělé hmoty nebo na modelech upravených z vepřových hrtanů, které se prý podobají našim. Skalpelem naříznout kůži na krku, tam, kde se sbíhají první dvě krční chrupavky, a proříznout vaz mezi nimi, do otvoru strčit rourku. Vypadá to jednoduše a v málo kvalitní literatuře a filmech či seriálech ala Modrý kód na to narazíte, v nouzi to prováději hrdinové v restauraci pomocí příboru a namísto tracheální kanyly zastrčí do krku třeba slámku nebo obal od péra, ale v reále to tak nechodí.
Na ACLS kurze (Advanced Cardiac Life Support - kurzy, ve kterých se vyučuje reanimace podle protokolů americké kardiologické společnosti, které údajně zajištǔjí největší pravděpodobnost přežití s dobrým výsledkem) jsme si mohli procvičit opravdu nejrůznější situace srdečního selhání s reanimací. Kurz byl zakončen zkouškou s cerfitikátem, který by se měl ale každé dva roky obnovovat. Dnes si myslím, že tento nebo podobný certifikát by měl být povinný pro každého záchranáře. Neučí se jen teorie, ale i takové věci, jako optimální způsob komunikace. Právě takový, jaký jsem popsal na začátku, styl, který garantuje respekt a předchází emocím a nedorozuměním, ale současně chrání pacienta před případnými omyly a chybami.
Nedávno jsem absolvoval podobný kurz, a sice PTHLS (Prehospital Trauma Life Support). Ten byl zase zaměřen na postup při úrazech, ale ne běžných zlomeninách, spíše při polytraumatech - popáleniny, pády z velké výšky, nehody apod. Tak se stalo, že na stará kolena sbírám certifikáty. V létě se chystám na PALS kurz (pediatric advanced life support). Opět něco nového - ten je zaměřen na reanimaci u dětí, ve věku od čerstvě narozeného po školní věk. Děti mají přece jen jiné vlastnosti a jiné protokoly a těším se, že si hodně zopakuji a budu připraven. Že budu muset někdy zachraňovat a reanimovat malé dítě, to je noční můra. Výjezdy k malým dětem bývají, ale povětšinou jen pro febrilní křeče, horečky nebo mdloby, obvykle při našem příjezdu je dítě jen plačící a vyděšené (často mnohem méně než jeho rodiče), případně jen udivené a prohlíží si strašáky v červeném. Ne, nechtěl bych reanimovat děcko, ale kdyby na to došlo, je dobré být připraven a nacvičen na modelech, neboť těžko na cvičišti...
Komentáře
Okomentovat