Pomocná navigace

Postranní panel se rozklikne ikonkou vlevo nahoře

Psycho V - Řezačky

Byla to jinak klidná služba, taková, jaké mám rád. Díval jsem se na film, mohl jsem si i zdřímnout, když zapípal alarm a na pageru se objevila hláška: Dětský domov..řezné rány..pokus o sebevraždu. A dívčí jméno. Nu, třeba to nebude tak žhavé, říkal jsem si. Pořezaných holek jsem už pár viděl. 

 


 

Přijíždíme na uvedenou adresu se svým saniťákem a šoférem jako první, záchranné vozy jsou někde na cestě k jiným pacientům, takže k nám má přijet volná sanitka až ze sousedního okresu. To bude chvíli trvat. Spolu s dvěma vychovatelkami z tohoto ústavu (dětský domov) přicházíme k naší pacientce. 

Vypadá to, že to opravdu přehnala a není divu, že svůj dozor vyděsila. 14letá buchta, není moc hezká, ale ani ošklivá, s brejličkami, prostě zcela normální holka. Sedí na židli vedle kanape, na kanape má na ručníku podložené nohy. Na obou holeních, od kotníků ke kolenům, má řezné rány, vedle sebe, jedna vedle druhé, takže připomínají nakrájený salám. Krev už zasychá, ale je jí tu plno, na ručníku kolem ní i na podlaze pod ní. Další řezné rány má na levém předloktí, od zápěstí po loket. Je tedy pravačka, pravice je nezraněna. Na klíně má nějaký obrázek, vedle sebe pastelky, a něco si čmárá, přitom se tváří, že je v místnosti sama  a nikoho nevidí. 


 

Odhaduji, klasická mladá pacientka s hraniční poruchou osobnosti (Borderline-Störung). Ty se typicky poškozují a poznáme je okamžitě podle jizev po řezných ranách.  Za cosi se trestají, a bolest takto vzniklá je uklidňuje. Obvykle si ale nechtějí ublížit, proto se nezraňují vážně. Znáte thiller - román Gillian Flynnové Ostré předměty? Tam popisuje autorka příběh z pozice takto postižené ženy. 

Prohlížím si rány na těle své pacientky. Je jasné, že ani ona si nechtěla vážně ublížit, ty řezance jsou povrchové, jen tu a tam nějaký hlubší. Mezi nimi jsou vidět i jizvy po starších zraněních. "Nebylo to poprvé", potvrzuje vychovatelka, "je už tím známá". 

Snažím se dívku oslovit. Ignoruje mne. "S vámi se baví?" ptám se. "Někdy jo, občas se s ní dá, ale často je takhle do sebe." Není mi příjemné mluvit o tom děvčeti, jako by tam nebyla. 

"Jak jste ji našli?" "Upozornily nás ostatní děti, zavřela se někde sama. Vzala někde žiletku."

Je třeba udělat nějaký plán. I když se takto ošklivě sebepoškozuje, nejde o akutní stav. Učitelky jsou z ní ale nešťastné a snad mají i strach. Nedivím se. Taky bych neměl chuť nést odpovědnost za dítě, které se takto ničí.  Můj saniťák mne upozorňuje, že spádové oddělení dětské psychiatrie (protože musí na dětskou psychiatrii, dospělá na to není zařízená) je asi 40 km daleko v sousedním okrese. 

"Už tam byla? Znají ji někde na lůžkové psychiatrii?". Ne, zatím jen chodí k ambulantnímu psychologovi. Asi to moc nestačí, protože prý zrovna dneska se z nějakého sezení vrátila. 

To děvče potřebuje komplexní péči. Rodinnou terapii, možná i nějaké léky. I když léky se zlomená duše opravit nedá, to jsou jen berličky. A hlavně program se zařazením psychosociální služby. 

Mezitím dorazila sanitka ze sousedního okresu. Klukům řeknu, ať ji rány očistí a zavážou obvazy. Je s tím trochu problém, mají zcela nové tašky a bagy, tak chvíli obvazy hledají. Navíc na takový rozsah ran jich mají málo, tak si trapně půjčujeme obvazový materiál z toho děcáku. 

V podstatě bych mohl to děvče odeslat na místní úrazovku. Tam ji převážou, zdokumentují, vypadá to, že šití není třeba. Ale nakonec beru telefon. Dva telefonáty se službu konající psychiatričkou na dětském oddělení: Ne, nemá sebevražedné myšlenky, ne, neohrožuje se bezprostředně, ano, řezáním se jen uklidňuje. Ne, ještě nikdy nebyla v nemocnici, ano, v dětském domově, perzonál domova je z toho přetížený. Ano, jsme ve vaší spádové oblasti... Typické dohadování, co musí mít člověk, aby ho vzali bez řeší na psychiatrii? Znám to podle sebe. Kdysi jsem pracoval ve spojených službách na psychiatrii a ve smlouvání jsem asi nebyl jiný. Ale po druhém telefonátu a dohadování lékařka souhlasí, dokonce přislíbila i zajištění ošetření ran na místní úrazovce.

Když vypisuji papíry, ptám se vychovatelky: "Proč je vlastně u vás?" "Doma jí nezvládají." Kdoví, co je za rodinu. Možná byla týraná, možná trpěla nezájmem... to je častá historie těchto nemocných. 

Jaký bude mít další osud? Tyhle hraniční poruchy osobnosti mají nedobrou prognózu. Často končí s rozhašenými vztahy, v závislostech a drogách, rozvíjí se jiné poruchy. A možná se přece jen najde a bude vést normální život. Třeba přijede nějaký rytíř na bílém koni, který ji zachrání. 

Pomohou ji instituce? Možná. I když jsou zřízený pro pomoc, jsou přesně tak dobré, jako lidi v nich. A lidi jsou všelijací. Jsou dobří a obětaví, horší, jiní líní a pohodlní a všude se objevují blbci. Instituce a nemocnice nejsou samospasitelné. Ale nic lepšího nabídnout nemohu. 

 


Hraniční porucha osobnosti je poměrně často. Ubližují si především ženy a holky, nevím o klucích, kteří by to dělali, ale asi jsou taky. S jednou jsem se setkal při brouzdání na sociálních sítích. Dnes je velmi úspěšná ajťačka a podnikatelka, taky se zabývá grafikou, ilustracemi a píše komixy. Žije v registrovaném partnerství s jinou holkou a vychovává dva syny, ke kterým přišla v předchozím vztahu, protože je BI. Když vyprávěla dál, dověděl jsem se - od dvanácti let zneužívaná, pak v psychiatrické péči, ubližovala si, taky se řezala, dodnes mívá tu potřebu. Mezi lesbičkami jsem často narážel na holky s podobnou minulosti. "Chlapi jsou hovada, holky jsou citlivější a lepší." 

Myslím, že většina účastníku Praque pride nese za sebou nějaký podobný kříž.  




Komentáře

  1. Serotonine, nazývat ženy nebo dívky "ta je hezká, ta je ošklivá, ta je něco mezi" je sexismus....pokud se nevystavují jako modelky, a ani tak to není úplně košer...správně by se mělo říkat..."mě se líbí, mě se nelíbí"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Unknowne, nelíbíte se mi. Tedy chci říct, že jste duševně ošklivý/á.

      Vymazat
    2. Ale no tak, nehádejte se mi tu.
      Jinak je ale jasné, že články píšu jen za sebe. Takže "když je hezká", znamená to, že se líbí (či nelíbí) mně. Nemám tu vystavené fotky (ani bych si to nedovolil).

      Vymazat
    3. Když napíšeš o někom, že je hezký, nebo ošklivý, zní to jako obecné hodnocení dané osoby. Když napíšeš, mi se líbí nebo nelíbí, jedná se o vyjádření osobního vkusu nebo postoje. Nejde vůbec o nějaké vystavené fotky.

      Vymazat
    4. Takže milá bobulko (tipuju, kdo mi asi píše...), když se v pohádce vypráví o králi, který měl tři krásné dcery, a třetí byla nejkrásnější, jde o sexismus... a mělo by se říkat z pozice vypravěče - ta třetí se princi a mně nejvíc líbila. :-P

      Ale ne, dobrý, to byl pokus o vtip. Pokusím se to zohlednit

      Jenže kdybych napsal: "Byla tam holka, která se mi líbila." nebo "Tahle sanitářka s pomněnkovýma očima, mne opravdu rajcovala", tak by asi ty články vyzněly hodně jinak a možná divně. :-D. Nepíšu vědecké práce ani novinové články.

      Vymazat
  2. To je vážně smutné čtení. Myslím, že toto zvládnout u dítěte je fuška i v běžné rodině, natož v dětském domově.
    Ale příběh ze sociální sítě tomu dodal trochu optimismu.
    Je to určitě i hodně o štěstí - jak píšeš výše - instituce jsou tak dobré, jako lidi v nich.

    OdpovědětVymazat
  3. S týmto som sa na šťastie osobne nestretla a ani nechcem. Stačila mi blízka osoba s poruchami príjmu potravy. Stále váži len niečo cez 40kg, ale je "stabilizovaná". Samozrejme okrem PPP má iné psycho problémy, to ide ruka v ruke. Vlastne si tiež vracaním znižuje tlak, ktorý si na seba vyvíja, takže ja tie baby, čo si ubližujú do istej miery aj chápem. Či sa im dá pomôcť? Ako píšete, inštitúcie, nemocnice, liečebne a tak ďalej sú len také dobré/zlé ako ľudia v nich pracujúci a aj tí ľudia, sú len ľudia, majú svoje trápenia, pocity vyhorenia, zlé dni a podobne. Proste je to začarovaný kruh.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Nejlépe hodnocené

Proč je tu vlastně tento blog

Konfrontace

Když doktor myslí, že je nemocný

Omyl VI - Bolesti na hrudi

Obyčejná